حبنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حبنا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

الي من ينبض قلبه

3 مشترك

هل انت من المدخنين ؟
 نعم
 لا
استعرض النتائج
كاتب الموضوعرسالة
aya
عضو جديد
عضو جديد

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالسبت أكتوبر 04, 2008 7:54 am

اولا : طبعا انا عارفه اني كتبت الموضوع ده قبل كده بس للاسف اتمسح قبل منا اعرف ارائكوا وتعليقاتكوا وهذا ما دفعني الي كتابته مره ثانيه لاهميته بالنسبه لي

ثانيا : اتمني من كل من يقرا هذا الموضوع ان يقول رايه وبصراحه دون خجل وان يصوت في نهايه الموضوع

مش عاوزا اطول عليكوا واحب ابدا في موضوعي
طبعا انا عارفه ان الي مقراش الموضوع اول مره دلوقتي نفسه يعرف انا بتكلم عن ايه وخصوصا ان ده مش باين من العنوان بس انا حبيت اكتبه بالموضوع ده لانه فعلا مش هيتفاعل مع الموضوع ده الا الي عندي قلب ينبض بالحب والمشاعر وعقل يفكر

موضوعي هو عن التدخين انا مش هتكلم عن اسبابه لانه بالكاد اجزم انه لا يوجد شخص عاقل الا وهو يعلم مدي خطورته وامراضه حتي الاطفال
ولكني اتسال كيف مع انتشار امراضه وخطورته تاتي بالنتيجه العكسيه حيث نري زياده عدد المدخنين ولم تعد تقتصر علي الشباب ولكنها ايضا لحقت بالشباب
ووالله اني لاراها كارثه والسبب ليس من المدخنين فقط ولكنه ايضا من غيرالمدخنين ولنتحدث مع كل طرف علي حدي

اولا : المدخنين
انت ايها الشاب اود ان اسالك سؤال طالما حيرني كثيراواريد منك ان تجاوبني عليه بصراحه
لماذا تقدم علي شرب هذه السجاير وتجعللها نقطه ضعفك التي لا تقدر علي تركهها فتضر بها نفسك وتضر بها كل من حولك؟
هل تراها من كماليات الرجوله!!؟
ام انها عاده لا يمكن الاستغناءعنها !!؟
ام ماذا ؟ ارجوك اجبني

كيف تمسك بها بيدك وانت تعلم انها طريق دمارك ومرضك وطريقك الي الهلاك وضيع مستقبلك وتشربها مع العلم بذلك

ولكن دعني اسالك السؤال الاهم
ماذا ستفعل لو رايت اختك او اخوك او صديقك او من هو عزيز الي قلبك وهو يشربها
هل ستتركه يشربها لانك عاجز عن نصحه ؟ ام سامره بالابتعاد عنه فورا ؟ وماذا لو سالك لو لماذا انت تشربها اذن كيف سترد عليه؟
اين راح عقلك وانت تشربها ؟ ارجوك...............اتوسل اليك ............ان تعيد التفكير مره ثانيه
فليس هذامستقبلك ولا هذهنهايتك
فكر في خالقك كيف تعصاه جهرا ؟

ثانيا : الغير مدخنين
نعم انت لا تشربها ولكنكيف تري اخوك اوصديقك او ابوك او اختك يشربوها وانت تكتفي بالمشاهده فقط
هل لهذه الد رجه هانوا عليك ان تراهم وهم يضيعون صحتهم ومستقبلهم وانت تكتفي بالمشاهده ؟
لماذا لم تنصحهم حتي اذا لزم الامر تمنعهم ؟وماذا ستواجه ضميرك اذا حدث لهم مكروه
اعلم ان المشكله ليست سهله ولكن لا حياه مع الياس فالتحاول باقسي جهدك ولتكن بدايه لا توجد لها نهايه الا منعها تماما من بلادنا
حاول ان تجد طريقه لاقناعه بها ولكن لا تياس فلا حياه معالياس وللتذكر دائما ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا

واني اخاطببهذاالموضوه جميع الاعمار فوالله هذا الشيء اللعين لم يترك بابا الا وقد تركه

ولكن هذا بدايه طريقنا الي منع التدخين من بلادنا ولنرتفع بشانها ولنبدابانفسنا
وهاانا ذا اعلن عن هذه الحمله ضد التدخين وان شاء سوف اكون اول الاعضاء وانتظر الثاني
حسين كا ريــــكا
المشرفيين
المشرفيين
حسين كا ريــــكا

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالسبت أكتوبر 04, 2008 10:31 am

بسم الله الرحمن الرحيم
فى البداية بشكر ك يا اية على طرحك لموضوع مهم زاى داة وفعلا التدخين خطر كبيروهجاوبك على الاسئلة اول سؤال هو هل انت مدخن ام لا ؟ايوة انا مدخن ..........
السؤال التانى لماذا اقدم على شرب السجاير؟عاده لا يمكن الاستغناءعنها !!
السؤال الثالث اتعودت على كدة ...........
السؤال الرابع ماذا ستفعل لو رايت اختك او اخوك او صديقك او من هو عزيز الي قلبك وهو يشربها؟؟؟
طبعا هنصحو با الابتعاد عنها ..........
السؤال الخامس ؟ وماذا لو سالك لو لماذا انت تشربها اذن كيف سترد عليه؟ هرد علية اقولو انا ما... لقتش الى ينصحنى بانى ما اشربش السجاير وانا دلوقتى بنصحك يا ريت تسمع بنصيحتى...........
السوال السادس اين راح عقلك وانت تشربها ؟فى السيجارة الى بعدها ودى حقيقة ...................
السؤال السابع فكر في خالقك كيف تعصاه جهرا ؟ طبعا يا اية اكتر حاجة مضايقنى ان السجاير حرام بس انا عندى امل انى فى يوم هقدر امنع نفسى عن السجاير وداة قريب ان شاء الله ..........
وفى النهاية بشكرك يا اية على طرحك للموضوع مرة تانية
http://www.aldewan.com
adel
المشرفيين
المشرفيين
adel

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالسبت أكتوبر 04, 2008 5:07 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
انا عن نفسى مش بشرب سجائر
وانا زعلان جدا علشان اخوية حسين علشان بيشرب سجائر
aya
عضو جديد
عضو جديد

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالأحد أكتوبر 05, 2008 9:45 am

الاول ميرسي ليك يا عادل والحمد لله ان انت مش بتشربها ويارب تفضل كده علي طول واحب اقول لحسين انت بتقول عاده لا يمكن الاستناء عنها طب انا عايزا اسالك سؤال الزاي لا يمكن الاستغناء عنها ممكن تكون عاده وعلفكر انا مش بلومك علي شربها بالعكس انا بس عايزا اقولك حاجه ان الانسان الي عنده اراده ممكن يعمل اي حاجه ومتقولش بكره لان بكره ده عمره مهيجي اذا انت مبتدتش بالنهارده وانت بتقول اتعودت علي كده فمعلش سامحني بس لو انت بتحب حد اوي وطلب منك طلب طبعا انت مش هترفضه لانك انت بتحبه ومش عايزه يزعل منك طب لو الطلب ده من الي خالقك وافتكر لما سيدنا عمرو بن الخطاب كان بيشرب الخمر بس لما ربنا حرمها مقلش بكره بالعكس ده بطلها بالفعل هل ساعتها هو متقلمشش او متعبش طبعا لا بس ارادته بانه ينفذ امر ربنا كانت اكبر وانت بتقول ملقتش حد ينصحني انت عندك عشرين سنه يعني عقلك كبير كفايه انه يعرف الصح والخطا ده علي افتراض ان فعلا انت ملقتش حد خالص انه ينصح وده مستحيل والا مكنزش درسولنا خطورتها وانت بتقول انك هتنصحه طب لو لقيت اخوك بيرمي نفسه في النار او لا قدر الله بينتحر وانت عارف نهايه المنحر ايه هتكتفي بس بالنصيحه والسجاير برضه كده بس لازم انت قبل ما تنصحه توجه الكلام ده لنفسك انت بتقول في السيجاره الي بعدها طب لو لاقدر الله لقيت ملك الموت ادامك طبعا انا مش قصدي ربنا يطول في عمرك بس انا بقول الحقيقه هتقوله اصل انا كنت هبطلها السيجاره الي جايه ولا ايه ابدا بالنهارده لان الواحد مش ضامن ان بكره جاي صدقني يا حسين والله انا مش قصدي بالكلام ده اي حاجه ربنا يطول في عمرك بس بجد انا خايفه عليك وعلي اي حد بيشؤبها لان كلنا اخوات وبجد انا بشكرك علي صراحتك ومتنساش ترد عليا
adel
المشرفيين
المشرفيين
adel

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالأحد أكتوبر 05, 2008 11:36 am

كلامك صح يا اية وبجد انا عايزة حسين ما يشربش تانى
حسين كا ريــــكا
المشرفيين
المشرفيين
حسين كا ريــــكا

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالأحد أكتوبر 05, 2008 1:59 pm

والله يا اية انا فعلا عمرى 20سنة وقادر انا اعرف اميز بين كل شى بس انا بشرب السجاير من 3 سنين واكتر يعنى وانا لسة فى الثانوية وفى الوقت داة كنت اقدر ما اشربش سجاير بس انا ما حاولتش ودلوقتى بعد كام سنة الموضوع بقى عندى عادى علشان كدة قولت انها بقت عادة عندى وفعلا عندك حق انا لو بحب حد وطلب منى اى شى اكيد هنفذو بس با النسبة لموضوع السجاير انا لم احب ما اشربش سجاير اكيد هقدر بس انا اصلا محاولتش وشكرا يا اية على الموضوع.........
http://www.aldewan.com
aya
عضو جديد
عضو جديد

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالجمعة أكتوبر 10, 2008 6:25 am

طيب يعني افهم من كده ان انت هتحاول تبطلها ولا لسه مش عايز تحاول
aya
عضو جديد
عضو جديد

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالجمعة أكتوبر 10, 2008 2:11 pm

عامه يا حسين انا مش عايزا اتقل عليك في الاول وفي الاخر دي حريه شخصيه انا عليا اعرض الفكره وانت حر ياتوافق ياترفض وميرسي ليك علي اهتمامك
adel
المشرفيين
المشرفيين
adel

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالأحد أكتوبر 12, 2008 12:01 pm

لا يا اية انتى زى اختى والابد من النصيحة منكة يا اية
وشكرا
aya
عضو جديد
عضو جديد

الي من ينبض قلبه Empty
مُساهمةموضوع: رد: الي من ينبض قلبه   الي من ينبض قلبه Emptyالجمعة أكتوبر 24, 2008 3:04 pm

ميرسي ليك يا عادل

الي من ينبض قلبه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-